VITAMINER, MINERALER & KOSTTILSKUD I ET HELT NYT LYS

milenapenkowa

Kursus med Milena Penkowa

20.-21. januar 2018

Tidligere tiders opfattelse af vitaminer og mineraler har ændret sig i takt med forskningens fremskridt.

Hvor man tidligere doserede med henblik på at undgå en konkret mangeltilstand, bruger mange i dag vitaminer og mineraler i anderledes høje doser for at forebygge konkrete sygdomme og/eller optimere sit helbred og immunsystem mest muligt.

Brugt rigtigt, viser forskning at man med de nye doseringer afhjælpe visse lidelser og reducere deres fremadskriden.

Det er imidlertid afgørende hvordan man fastlægger dosis, indtagelsesform og -tidspunkt, ligesom det er væsentligt hvordan, de enkelte vitaminer og mineraler kombineres, hvis en specifik effekt skal opnås.

Ved dette seminar gennemgås en række af væsentlige videnskabelige undersøgelser, der påviser hvordan og i hvilke mængder, vitaminer og mineraler kan anvendes i forbindelse med en række lidelser såsom depression, angst, PTSD, anoreksi/adfærdsforstyrrelser, demens, hudsygdomme, gigt og smerter.

Der er også en række eksempler på, at visse vitaminer og mineraler er nødvendige for at man kan få mest mulig gavn af den medicin, som anvendes i forbindelse med stofskiftesygdomme, inflammatoriske lidelser og infektioner.

Kosttilskud er i dag mange ting, men de mest virksomme har for længst været underkastet videnskabelige placebo-kontrollerede tests på niveau med lægemidler og vitaminer. Det har resulteret i en hel række af kosttilskud, der beviseligt kan bedre en række tilstande.

Eksempelvis viser forskning, at hyben kan mindske ledsmerter bedre end Panodil og lavendel virker lige så godt som sovepille som benzodiazepiner (sovepiller), -hvis altså man ved hvordan det tages, hvor meget og hvornår.

Der er talrige andre eksempler på kosttilskud, som beviseligt har bedre virkninger end mange af de gængse, bivirkningsfremkaldende lægemidler.

De fleste vil hellere benytte et naturligt middel i stedet for et syntetisk lægemiddel, der skaber bivirkninger.

Det der afholder de fleste fra at kunne bruge kosttilskuddene, så de virker efter hensigten er som oftest manglende viden om dét, der foregår i forskningen.

De færreste kan læse videnskabelige artikler, der er skrevet på fagsprog, så kun læger og forskere forstår dem, og det er synd, for dermed går størstedelen af befolkningen glip af værdifuld viden.

Dette seminar er delt op i 2 dage, hvor den første dag beskæftiger sig med vitaminer og mineraler, mens den anden dag omhandler alle de andre kosttilskud – dvs. alt dét, der ikke er vitaminer og mineraler.

Fokus lægges på effekten over for en række almene helbredslidelser, som mange danskere døjer med.

Formålet er at videns dele fra forskningens verden, så deltagerne bliver i stand til at skelne mellem virksomme og tvivlsomme kosttilskud, samt opnå viden om hvordan man får mest ud af sine vitaminer, mineraler og kosttilskud.

Tid: Lørdag d. 20. januar kl. 10.00-17.00 og søndag d. 21. januar 2018 kl. 9.30-16.30.

Sted: Frivilligcenter Gentofte, Smakkegårdsvej 71.

Pris 2.200 kr. inkl. frokost.